fredag 31 januari 2014

Boksamtal (nummer-1)

Det gick bra med första boksamtal som fick vi idag. Det var jag som sammanfattade den första biten från boken " Sms från Soppero" .


Nästan halva eleverna valde ett citat från boken. Det var spännande att lyssna på citaten. Vi har läst våra egna citaten i ordning , sedan berättade vi att varför valde vi det citatet. De citaten gällde på oss själva att vad kände och tyckte vi om det, sen kopplade vi dem till nånting.


Vi diskuterade om att hur man sviker på sin kultur eller ursprung. Alla hade olika åsikter om det.
Jag tycker att man kan inte rymma sig av sitt ursprung. De människor som byter sina utseenden , de lurar bara sig själva. Människor är fina ,när vara de själva, med egna åsikter, kunskaper, kulturer och ... , då blir de populära, tycker jag.


"Det är bra att man hålla sin kultur", den meningen hörde jag av många mina svenska vänner, då kan man lära sig många saker om andra länder och olika kulturer.
Om man bli tvungen att byta sitt språk och sin kultur ,då blir det svårt, och om man vara barn det bli sämre.
Man kan förstår det problemet och det hände många år sen, inte nu.
Alla är fria och har rätt att välja hur vill de vara i sitt liv, det beror på våran hjärta. 

2 kommentarer:

  1. Jag tycker också att man ska behålla sin kultur. Kulturer som blandas tycker jag är det mest intressanta samhället att leva i, och berikande för alla som bor där. Jag tycker att du lyckades väl med din sammanfattning eftersom det märktes att du hade förberett dig väl, och det var lätt att följa med i det du berättade. Däremot var den ganska detaljerad, vilket ledde till att den blev lång. Det är en konst att sammanfatta, men du gjorde ett gott försök!!

    SvaraRadera
  2. Tack så mycket!
    Jag försöker att det bli bättre för nästa gång!

    SvaraRadera