I tisdags var jag på museet. Det var jag, Teresa och nästan alla mina klasskamrater. Teresa var den som planerade för oss att gå på museet, eftersom vi skulle lära oss mer om samiska människor. I museet var en samisk pedagog som ledde oss. Hon hette Annika Josbrant.
Vi började med att ta trapporna till tredje våningar. Annika öppnade en dör och alla gick in ett stort rum. Längst bak i rummet stod några obekväma pallar och vi satte oss på dem. Efter det presenterade sig våran pedagog och vi fick också presentera oss.
Lite senare slog hon på samisk musik och började samtidigt klä på sig sin folkdräkt som hette "Kolt". Annika visade oss också hur dräkter ser ut på samiska män. Färgerna på dräkterna hade egna betydelser, eftersom samerna finns i fyra olika länder. Färgerna visar vilket av områdena de kommer i från.
Sedan berättade hon om deras samiska traditioner, deras kultur, yrken, flagga, deras geografiskt läge och många andra saker. Jag tyckte att det var jätte kul att få veta om olika traditioner.
Jag tror att hon var mycket skickligt på att berätta, man kan försåt henne. Annika berättade också om sina föräldrars liv i samebyar. De hade egna svårigheter i skolan. Hon hörde en spännande saga av sin pappa. Sen återberättade hon den roliga sagan för oss.
Egentligen ökade vi våra kunskaper genom att lyssnade på henne. Hon gav oss mycket information om sittfolk. Hon kunde inte bar samiska och hon såg ledsen ut för det. Jag tyckte att det är inte roligt att man inte kan sitt modersmålsspråk, men Annikas mamma tänkte inte så här och hon hade säkert sina egna argument.
I slutet av mötet fick vi ställa frågår och det gjorde några elever. Efter det tackade vi Annika för besöket och sen fick vi gå hem. Det var ett lärorikt besök!
Vi började med att ta trapporna till tredje våningar. Annika öppnade en dör och alla gick in ett stort rum. Längst bak i rummet stod några obekväma pallar och vi satte oss på dem. Efter det presenterade sig våran pedagog och vi fick också presentera oss.
Lite senare slog hon på samisk musik och började samtidigt klä på sig sin folkdräkt som hette "Kolt". Annika visade oss också hur dräkter ser ut på samiska män. Färgerna på dräkterna hade egna betydelser, eftersom samerna finns i fyra olika länder. Färgerna visar vilket av områdena de kommer i från.
Sedan berättade hon om deras samiska traditioner, deras kultur, yrken, flagga, deras geografiskt läge och många andra saker. Jag tyckte att det var jätte kul att få veta om olika traditioner.
Jag tror att hon var mycket skickligt på att berätta, man kan försåt henne. Annika berättade också om sina föräldrars liv i samebyar. De hade egna svårigheter i skolan. Hon hörde en spännande saga av sin pappa. Sen återberättade hon den roliga sagan för oss.
Egentligen ökade vi våra kunskaper genom att lyssnade på henne. Hon gav oss mycket information om sittfolk. Hon kunde inte bar samiska och hon såg ledsen ut för det. Jag tyckte att det är inte roligt att man inte kan sitt modersmålsspråk, men Annikas mamma tänkte inte så här och hon hade säkert sina egna argument.
I slutet av mötet fick vi ställa frågår och det gjorde några elever. Efter det tackade vi Annika för besöket och sen fick vi gå hem. Det var ett lärorikt besök!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar